عید غدید خم
جمعه پانزدهم ذیالحجّة سال دهم هجری قمری، 24 اسفند سال دهم هجری شمسی، پانزدهم مارس 632 میلادی
کاروانیان پس از خروج از مکّه به “سَرِف” رسیده و از آن جا تا “مَرُّالظَّهْران” آمدهاند. هنوز تا “غدیرخم” چند منزل دیگر باقی است.
کاروانیان پس از خروج از مکّه به “سَرِف” رسیده و از آن جا تا “مَرُّالظَّهْران” آمدهاند. هنوز تا “غدیرخم” چند منزل دیگر باقی است.
انتخاب منطقة “غدیر” از چند جهت قابل توجّه است:
نخست از آن رو که در راه بازگشت از مکّه، نزدیک دو راهیِ جدا شدن کاروانها و تقاطع مسیرهاست.
دیگر آن که در آینده، کاروانهای حج، در راهِ رفت و برگشت، با رسیدن به وادی غدیر و نماز در مسجد پیامبر صلیالله علیه و آله، با این جایگاه تجدید خاطره و بیعت تازه خواهند کرد تا یاد آن در دلها احیا گردد.
سوم این که “غدیر” محلّی بسیار مناسب برای برنامة سه روزة پیامبر صلی الله علیه و آله و ایراد خطبه برای آن جمعیّت انبوه بود. منطقة “غدیرخم” بیابانی باز و وسیع در مسیر سیلاب وادی “جُحفه” است. این سیلاب از مشرق به مغرب جاری میشود و پس از عبور از غدیر به جحفه میرسد و سپس تا دریای سرخ ادامه پیدا میکند و سیلهای سالیانه را به دریا میریزد.
در این مسیر آبگیرهای طبیعی به وجود آمده است که پس از عبور سیل، آبهای باقیمانده در آن جمع و در طول سال به عنوان ذخایر آبی شناخته میشوند و به آنها اصطلاحاً “غدیر” میگویند. در مناطق مختلف غدیرهای زیادی در مسیر سیلها وجود دارد که با نامگذاری از یکدیگر شناخته میشدند. این غدیر هم برای شناخته شدن از غدیرهای دیگر به “غدیرخم” نام بردار است. کنار این آبگیر، پنج درخت سرسبز و کهن سال از نوع “سَمُر” شبیه درخت چنار وجود دارد که درختی خاصّ صحراهاست. این پنج درخت، سایبانی دل پذیر برای مسافران خستهاند.
در نتیجه، این بیابان وسیع به عنوان مکانی مناسب برای مراسم سه روزة غدیر انتخاب میگردد و جایگاه سخنرانی زیر همان درختان در نظر گرفته میشود که هم مشرف بر بیابان و محلّ تجمّع مخاطبان است و هم سایبان مناسبی برای ایراد خطابه.
کلمات کلیدی :
» نظر